PFA- ghidul incepatorului –

Mi-am luat inima în dinți și am hotărât să pun în aplicare o idee mică  de afacere pe care o aveam eu de ceva vreme. Și ca totul să fie legal am ajuns la concluzia că Persoana Fizica Autorizata ar fi varianta cea mai puțin costisitoare din multe puncte de vedere.

Pe mine m-au ajutat foarte multe informațiile găsite pe net. Tot am văzut ghiduri de înființare PFA, bune de altfel dar sincer pe mine mă interesează mai multe, nu doar cum să înființez ( lucru care mi s-a părut banal) ci și ce trebuie să fac după. Așadar am zis să realizez acest articol pe care să-l completez pas cu pas, imediat ce realizez un lucru. Experiența are loc la Botoșani, îmi pare rău dar este posibil ca de la județ la județ să difere foarte puțin.

Pasul 1: Înființare PFA (Persoana Fizica Autorizata)

Acesta este primul pas pe care l-am făcut. Tot ceea ce trebuie să faci este să te duci la Registrul Comerțului din județul tău. Acolo trebuie să ai câteva acte la tine. Copie după buletin (mi-au cerut doar una, pe net zic mai multe, mai bine mai multe decât să-ți pară rău), o copie după un certificat/atestat (asta în cazul în care codul CAEN ales de tine cere așa ceva, explic mai târziu), contractul de comodat încheiat între tine și proprietarul/proprietarii locației unde vrei să ai sediul social.

Discutăm puțin despre asta. În primul rând, chiar dacă ești tu proprietarul tot trebuie făcut acest contract (găsiți pe net modele, căutați pe Google ”contract comodat PFA”). Dacă este vorba despre bloc ai nevoie de acordul asociației de la bloc și semnătura celor 4 vecini cu tine (sus, jos, stânga și/sau dreapta). Eu am avut la casă, nu se cere așa ceva. Nu trebuie să fie legalizat, ci doar să aibă semnăturile ambelor părți. Atenție dacă este vorba de parinți și sunt ambii proprietari, trebuie să le apară ambele nume pe contract și ambele semnături.

În rest, mai primești de la ei niște formulare pe care trebuie să le completezi și plătești tot acolo taxele, pe mine m-a costat undeva în jur de 250 de lei totul. Nu am prins coadă și un domn de acolo era foarte săritor, mi-a explicat totul ca la prost cum trebuie să completez. Din ce am citit pe net, astfel de servicii în alte județe sunt contra cost, 10-20 de lei, vă recomand că merită, formulările te pot încurca și decât să te întoarcă aiurea mai bine dai un ban în plus, nu faceți economii când vine vorba de bătăi de cap.

Despre codurile CAEN. Fiecare ”firmă”, că de fapt asta e un PFA, are un domeniu de activitate definit de acest cod. Ai unul principal și câte vrei secundare. Ei bine, unele coduri legate de comerț, de exemplu nu cer nicio diplomă/certificare/etc dar altele cer (să zicem, ceva de informatică, site-uri un atestat din liceu, pentru un veterinar, o diplomă de absolvire și tot așa). Căutați pe net ce activitate doriți să realizați și veți găsi sigur și codul CAEN specific. E bine să știți de acasă acest lucru.

Am intrat într-o cameră, au verificat dosarul și m-au chemat peste 3 zile.

Pasul 2: ANAF

Păcat că a trebuit să am de a face cu angajați prost informat pentru că aș fi terminat mai repede. După ce ați luat de la Registrul Comerțului documentele, dovada înființării PFA, primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să faceți câte 5 copii după fiecare și de asemenea după buletin.

Mergeți la ANAF și la ghișeu spuneți că ați înființat un PFA, vă vor da un document 220 (puteți să-l descărcați și să-l aveți deja completat). Dați acolo, nu primiți nimic dar verbal vi se spune ”mda, veți primi la sediu hotărârea”.

Tot de aici întrebați de unde puteți lua ”Registrul unic de control”. Costa 31 de lei când l-am luat eu.

De la orice librărie mai trebuie să cumpărați un Registru Inventar și unul Jurnal de Încasări și plăți.

Ceea ce mie nu mi s-a spus și am fost trimis de la unii la alții a fost că nu mai trebuie să ajungeți la Casa de pensii sau Casa de asigurări, trimit cei de la ANAF formulare și voi plătiți la ei.

La formularul 220, nu puneți mult profit, ci puțin, de ce să plătiți în plus dacă nu știți ce se va întâmpla în anul curent. De asemenea, nu uitați de ștampilă, rotundă, numele dumneavoastră, Persoana Fizică Autorizată și CUI-ul.

P.S la ANAF trebuie să ajungeți în termen de maxim 15 zile de la înfințare sau veți primi amendă

Acum gata, sunteți în legalitate. Singurul pas pe care-l mai văd posibil ar fi Contabilitatea, dacă vreți să o țineți singuri. Voi reveni cu un tutorial imediat ce aflu cum să fac acest lucru.

Sper că am fost de folos!

This entry was posted in MainC. Bookmark the permalink.

38 Responses to PFA- ghidul incepatorului –

  1. Nu pare atât de complicat pe cât credeam. Încă mă mai gândesc dacă să mă încumet şi eu acum, sau să mai aştept.

  2. Salutare… nu pare greu toata procedura de infiintare dar eu sunt din Constanta si aici este un flux mare de cozi la ghiseu cu miros intens de transpiratie. Si eu lafel ca tine m-am hotarat sa infiintez ori PFA ori II (intreprindere individuala), cunostintele sunt minime, bani limitati dar sper sa ma descurc. Acuma vreau sa te intreb: in ce perioada ( a infiintari ) trebuie sa achizitionez stampila, etc?

    Felicitari pt PFA si bafta la contracte.

  3. Olivian Știuler says:

    Salut! Eu mi-am făcut ștampila ca un ultim pas, după ce mi-am luat toate registrele, apropo, Jurnalul de Încasări și plăți trebuie înregistrat la administrația financiară. Dacă sunt numerotate cumpără unul numerotat, dacă nu numerotează-l tu de acasă că pe mine m-a pus să fac asta acolo și am stat să numerotez 200 de pagini.

    Cont bancar de exemplu nu îți trebuie neaparat. Dacă ai nevoie, eu îți recomand la BT pentru că au ofertă în care ai 6 luni gratuit și oricum au costuri bune. Costurile de înființare nu sunt mari, cum am zis 250 lei actele, 50 lei o ștampilă, vreo 60 de lei inventarele și cam atât.

    Dacă mai ai întrebări încerc să te ajut, acum, cât mai țin minte cum a fost, de fapt de asta am scris și articolul, să nu uit.

    Îți urez succes!

  4. Multumesc pt sfaturi. Eu sunt in stadiul de studiu acuma, nu pot sa ma hotarasc … PFA sau II? Am inteles ca birocratia si costurile sunt aceleasi, si din cate am vazut si un PFA sau II pot face angajari. Voi merge la un centru de infiintare societati si o sa cer mai multe informatii. Cu alegerea banci sunt inte BT si ING (putin mai scump dar mai flexibil). Contabilitatea pa tine cat costa? Contractele de comodat poti sa le inchei si pt auto, scule si unelte sau le treci pe achizitie? Scuza-ma ca pun multe intrebari dar nu prea am unde sa ma informez mai in detaliu.

    Multumesc pt rabdare. Cu stima.

  5. Madalina says:

    Buna! Mai am si eu cateva intrebari.Unde se completeaza daca vreau sa fiu platitor de TVA sau nu?Si modul de impozitare pe care il vreau:in sistem real sau pe baza normelor de venit? De asemenea am auzit ca trebuie facut un cont la banca.Nu intentionez sa lucrez cu banca, la ce imi este necesar? Iti multumesc anticipat! 🙂

  6. Olivian Știuler says:

    Salut!

    Nu trebuie să îți faci cont bancar, asta este sigur. Eu unul mi-am deschis ulterior cont bancar pentru că am avut nevoie, dar nu este obligatoriu.

    Mie mi s-a spus că treci automat ca plătitor de TVA, doar în cazul în care vrei să nu fii plătitor de TVA plătești ceva.

    Legat de sistemul de impozitare nu am habar, îmi pare rău. Totuși cred că la registrul comerțului.

    • Madalina says:

      Iti multumesc frumos pt raspuns.Sistemul de impozitare l-am ales la finante, cand am completat declaratia 220.Despre TVA am uitat sa intreb, dar o sa ma mai interesez, dupa ce imi vine decizia de la finante, pt ca as vrea sa trec la neplatitor.O sa revin apoi cu un comentariu despre cum se procedeaza, poate vor mai fi persoane cu aceiasi dilema 🙂

  7. Constantin says:

    Buna ziua.

    Pentru unii poate parea banal,eu am nevoie insa de aceasta informatie:
    dupa ce termin de infiintat PFA-ul ,sa zicem ca:
    1. nu vand nimic si nu cumpar nimic pe firma(PFA) timp de 6 luni de zile.
    2.cumpar marfa si nu vand nimic timp de 6 luni de zile.

    Care sunt obligatiile mele catre statul roman?
    Exista taxe lunare pe care trebuie sa le platesc(pentru ca sunt proprietar de firma?)?Sau poate impozite anuale ,pentru ca am o firma infiintata?E ca la proprietarii de autovehicole(care platesc impozit pe autovehicul ,asigurare etc)?

    In cele 2 situatii expuse de mine ce voi plati la stat?Ce spune legea?Cat timp pot mentine in viata o firma care nu face nimic?

    Aceste informatii,consider ca trebuie cunoscute de fiecare intreprinzator(pentru a sti ce pierderi banesti (si obligatii catre stat)putem avea in asemenea situatii

  8. soso says:

    600 ron costa la mine doar infiintarea + 250 daca apelezi la o firma (PFA)

  9. cristin says:

    Buna ziua, sunt pfa neplatitor de tva in sistem real
    si am si eu cateva intrebari:
    -dupa ce depun declaratia de venit la sfarsitul anului, de unde stiu ei exact cati bani am facut in anul precedent, trebuie dusa casa de marcat si registrele la verificat ( in ce perioada?)?
    – vreau sa achizitionez legume si fructe de la tarani in baza borderoului de achizitii, pe langa completarea acestui borderou ce mai trebuie pt inregistrarea in contabilitate?

  10. Olivian Știuler says:

    @Cristin Din păcate am ajuns la concluzia că sistemul este atât de complicat încât fără un contabil, sau prieteni apropiați din sistem există șanse mari să greșești într-un fel sau altul. Recomandarea mea este să vorbești cu un contabil, legislația se schimbă rpea repede și multe contează de la caz la caz.

  11. igas cornelia says:

    la anaf mai platesti ceva?

  12. Felicitari pentru articol, foarte util.

    Am o nelamurire, daca ma poti ajuta.
    Eu vreau sa infiintez Pfa, contractul de comodat il fac intre mine PF (proprietarul casei) si PFA tot cu mine?
    Mai am o persoana care are buletin la mine pe adresa. Tre sa o trec si pe ea in contract?
    Multumesc

    • Olivian Știuler says:

      Contractul il faci intre tine, PF si PFA. Nu conteaza daca mai ai o persoana la tine pe adresa, trebuie sa treci doar proprietarul (treci mai multi daca de exemplu esti casatorita si e si persoana respectiva pe titlul de proprietate.)

  13. Multumesc de raspuns.
    Am mers la Registru cu toate actele scrise la ei pe site.
    Dar mai trebuia ceva de la taxe si impozite.
    Deci alt drum alta poveste 🙂

  14. Mihaela says:

    Buna,

    Am un PFA cu norma de venit infiintat anul trecut in dec. Care sunt declaratiile pe care trebuie sa le depun anul asta?

    Mercic
    Mihaela

    • dana says:

      la norma de venit nu se depun declaratii.venitul e fix si finantele il stabilesc.trebuia sa primesti de la finante o impunere cu ceea ce ai de plata pe anul trecut si incepand de acum si pe anul acesta.

  15. anca says:

    Buna eu vreau sa infiintez un pfa pe care sa l folosesc peste cateva luni . Se intampla ceva daca nu l folosesc imediat? Trebuie sa platesc ceva la stat? Sau pot sa declar firma fara activitate . Am dureri de cap pt ca nu am bani destui pt deschiderea unui magazin second cu haine de aceia ma gandeam la varianta ca nu o sa incep activitatea acum

    • Olivian Știuler says:

      Nu e nicio problema daca nu incepi activitatea acum. Legat de taxe nu sunt sigur, dar la infiintare iti pui un profit aproximativ, si, teoretic, inspectorul responsabil de firma ta ar trebui sa te ajute cu intrebarea asta.

  16. Petrica says:

    Am citit descrierea ta privind infiintarea unui PFA. Recunosc ca am gasit undeva un ghid ceva mai detaliat si as vrea sa vi-l impartasesc si voua daca imi este permis un link extern.

    http://forum.softpedia.com/topic/979731-ghid-rapid-de-infiintare-pfa-acte-pasi-taxe-ponturi/

    Eu , azi am finalizat cu succes “inspaimantatorul” proces de infiintare a unui PFA. Recunosc ca mi-a luat 3 zile:
    In prima zi am rezervat numele si cand sa depun dosarul am constatat ca imi lipseste certificatul fiscal de la ANAF.
    In a doua zi am luat certificatul si m-am reintors la ONRC unde am depus dosarul.
    In a treia zi am ridicat certificatul .

    Nu va recomand sa apelati la o firma specializata pentru consultanta. Daca ar mai trebui sa mai infiintez un PFA, m-as descurca in max 4 ore (fara sa exagerez).

    Pentru mine urmatoarea provocare o reprezinta inregistrarea la ANAF dar o voi rezolva tot cu sprijinul vostru, al celor care va dati cu parerea pe aici.

    O zi excelenta tuturor.

  17. Grigore says:

    Salutare! Ce venit ma sfătuiți sa indic in acel formular la ANAF ,dacă firma va avea activitate in Italia este obligator sa completez acel formular?

  18. elena says:

    Buna tuturor!
    Am o nelamurire si daca ma puteti lumina,v-as fi recunoscatoare..
    Deschid un PFA -agentie imobiliara si cum la PFA nu poti pune un nume ca emblema,nu am cum imi face un site personal,nu am cum imi face reclama personalizata.Dati-mi va rog o idee cum si unde as putea declara o emblema ca nume,ca s-o pot pune pe cladire…pe langa bannerul cu agentie imobiliara.
    Multumesc !

    • Olivian Știuler says:

      Buna!

      Emblema si numele nu au avut niciodata de a face cu personalitatea juridica, adica cu numele acesteia.

      Poti pune linistita ce emblema si nume vrei atata timp cat prezinti datele personalitatii juridice (PFA-ul tau).

      Coca Cola, etc, toate au nume juridice mai complicate.

      Ca idee, nu esti protejata pentru acel nume sau logo, dar poti face acest lucru, se inregistreaza ca marca iar PFA este detinatorul ei. Oricum, nu recomand asta, cel putin nu la inceput, prea multi bani.

  19. Alex Pila says:

    Salut sunt interesat sa imi incep un plan de afaceri si voi infiinta un pfa probabil. As dori sa stiu la cati angajati am dreptul ca si pfa? Astept raspuns. Multa stima!

  20. Radu says:

    Buna! Pana la 10 angajati ai dreptul ca PFA.

  21. Dumitrescu Valentin says:

    Daca nu am trecut in termen de 15 zile de la infiintare pe la Anaf si ma duc dupa aceasta perioada, primesc amenda sigur ? daca da si ce valoare ?

    • Olivian Știuler says:

      Amenda nu e sigura, cred ca se poate da si un avertisment . Din cate imi aduc aminte amenda era de 500 de lei.

      • ionut aron says:

        DACA PRIMESC AMENDA DE 500lei , O SA MA OBLIGE PE URMA SA INREGISTREZ pfa ?? pt ca eu oricum am de gand sa o inchid dupa o luna.

        • Olivian Știuler says:

          Cred că cei de la Registrul Comerțului sau ANAF sunt în măsură să răspundă. Oricum, nu m-aș baza pe asta, la noi, de obicei, o amendă dată nu prea se retrage.

  22. Andreea says:

    Buna,

    Am inregistrat un PFA la ONRC Ilfov, am ridicat certificatul ieri, 20.10.2015. Aveti ideea unde trebuie sa declar deschiderea, la ANAF Ilfov sau la ANAF Neamt, in conditiile in care am buletin de Piatra Neamt.
    Va multumesc!

    O zi buna

    • Olivian Știuler says:

      Cel mai probabil la ANAF Ilfov. Sigur puteți obține informația la telefon, găsiți pe internet numerele de contact.

  23. Panga Sandu teodor says:

    Para o procedura parerea mea foarte anevoioasa si aici ma refer in cazul meu fiind persoana cu handicap stiu faptul ca sunt scutit de taxele de infiintare a pfa-ului si scutiri de inpozit ce doresc sa stiu este codul CAEN pentru afiliat marketing si daca se cere vreo dovada a capitalului adica se cere obligatoriu vreun extras de cont in care sa apara suma de 200 lei parca asta e minim astept raspuns.

  24. Petenchiu Vourica says:

    Buna!Vreau sa imi deschid si eu un PAG., dar nu am acte pe casa., am ROL.Am inteles ca trebuie pt sediu de firma.Ce pot face?Eu doresc sa deschid o florarie in care se includ si hainute de botez si alte chestii.Se poate?Multumesc astept raspuns.

  25. Petenchiu Vourica says:

    PFA AM VRUT SA SCRIU

  26. perju elena says:

    o intrebare: pfa cu sediu social in mediul rural.norma de venit se aplica la nivel rural sau efectiv unde isi desfasoara activitatea?(oras resedinta de judet).multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *